Технолайз

Десь уже при завершенні серіалу я думав, що вже все з ним ясно. В чомусь я був правий, але в цілому помилявся.
Після перегляду чергової серії я порівнював враження від перегляду зі спогадами від Бібопа і GITS, зараз спробую якось відмежуватись від цих порівнянь і викласти враження саме про «Технолайз», яким я його побачив.

Світ, у якому відбуваються події, не дано як цілісну систему — саме історія світу викладається у серіалі. Її переказують фрагментами різні персонажі, в проміжках між екшном і ландшафтною трансляцією. При цьому будова оповіді — яскраво двоскладова — до середини серіалу колізійний сюжет з мовчазним юнаком, який проходить адаптацію до нового, технолізованого буття, вичахає, вичерпує себе. Все, що відбувається далі, відносно цього сюжету є епілогом — так, довжиною в основну історію. Саме тепер світ міста, в якому розгортались події, вводиться в ширшу макрокосмічну систему. Коли ж історію розказано до кінця, оповідачі стають непотрібними, звідси й це «а в кінці всі вони померли».
Себто, концептуальною тут є світопередача через розповідь — коли вона стабілізується і даються відповіді на всі ключові питання, розповідь завершується. При якомусь іншому способі персонажів можна було би знищити на якій завгодно серії — мені, наприклад, не видається абсурдним подача світу, в якій би зачином слугувала «смерть всіх людей» — головне, що вибрав би автор для подальшої розваги глядача. Докуменальні фільми про красу живої природи часом досить наочно демонструють право такої подачі на життя.
Очевидна любов головного героя до дівчинки-провидиці. Взагалі, ця дівчинка єдина видається об’єктом любові, всі інші персонажі займаються виключно деструктивною діяльністю. В світі Технолайзу якраз «війна — це мир», а агресія служить ознакою того, що ти ще живий. Віднаходячи якийсь сенс в існуванні поза собою, персонаж у певному сенсі вже помирає, так само, як втрачаючи його в собі.
При тому, що Технолайз постає цілісним і завершеним, це система з іншою аксіологією, з іншою «логікою», ніж наша. Коли вдається зняти з себе обмеження у сприйнятті поданих дій і станів, усе стає більш-менш очевидним. Тоді стає ясно, що нам не показали більше, ніж достатньо.
Дисбаланс між зенонівським рухом космологічної оповіді і бойовиком за участі кіборгізованих одиниць (і ця кіборгізація до кінця серіалу зростає до межового — проте антропоморфного — вияву) насправді викликаний тільки цією химеричною трирівневою світобудовою, в якій життя присутнє на найнижчому, хтонічному рівні, а «небеса» виявляються притулком смерті, котра, у свою чергу, є безкінечним повтореннням, позбавленим усього, крім власне повторення, і поява героїв з нижнього світу пробуджує в цих привидах певну подобу самосвідомості. Глядач, в принципі, має право обирати між низовим насильницьким життям і добровільним розчиненням в ландшафті. Серединний світ, в принципі, є абсолютом викривлення, так само антропоморфного, але не антропоцентричного — розвиток тіл тут відбувається за своїми внутрішніми законами, за правилами схибленої гри, де гравець наділений повноваженнями нав’язувати свої правила тим, хто не бере участі у процесі. Смерть володаря цього світу, в принципі, чи не найбільш закономірна – зламавши всі іграшки він втрачає інтерес до гри.

Оскільки передача світу відбувається в розмовному жанрі, то саундтрек не грає особливої ролі — чесно кажучи, я тільки раз дослухав фінальні титри до кінця, і не помітив жодної ключової музичної теми, яка б супроводжувала розповіді чи відеоряд.
Сам відеоряд теж місцями досить сумнівний: показано, але ніяк не роз’яснено технолізоване бачення (як протез, вживлений до нервової системи, впливає на носія цього протезу — і чому інтерфейс саме такий), і, що мене досить здивувало, фігури в проміжних сценах всі мають закороткі відносно тулуба руки.
Проте екшн захоплює. А світобудова викликає інтерес — її утопічне походження є очевидним, а технологічне наповннення інколи видається невідворотним. Звісно, якщо людство не знищить себе раніше.

Advertisements

Залишити відповідь

Заповніть поля нижче або авторизуйтесь клікнувши по іконці

Лого WordPress.com

Ви коментуєте, використовуючи свій обліковий запис WordPress.com. Log Out / Змінити )

Twitter picture

Ви коментуєте, використовуючи свій обліковий запис Twitter. Log Out / Змінити )

Facebook photo

Ви коментуєте, використовуючи свій обліковий запис Facebook. Log Out / Змінити )

Google+ photo

Ви коментуєте, використовуючи свій обліковий запис Google+. Log Out / Змінити )

З’єднання з %s