Fanny och Alexander

Цього тижня вдалося побачити не зовсім звичайне кіно.
До можливості занотувати щось про фільм дісталися значно пізніше.

Тому — тільки ключові моменти, тезово. Те, що пригадується. Те, що варто буде згадати потім.

П’ять годин екстазу, «Фанні і Александ(е)р».
За словами товариша, з яким я переглядав цю стрічку, це фільм про давній конфлікт між змістом і формою. Він, безперечно, має рацію: невпорядковане, хаотичне і щасливе життя протиставляється беззмістовному закону — жити не добре чи погано, а так, як належить.
Це фільм про віру, релігію й Бога — Бог як Закон і Бог як тисяча масок, Бог, що є у всьому — у кожній людині й діянні. Александер боїться привидів, яких постійно бачить, і хотів би відчути існування Бога, а що не отримує доказів, виступає в ролі природного безбожника — доступними йому засобами накликає коли вже не милість, то принаймні, лють.
Це фільм про суспільні рольові й родинні моделі.
Це фільм про фокуси й магію: «я давно вже атеїст. як штукар, я показую публіці те, що можна осягнути, а незбагненне — це вже їхня справа».

Це фільм не діалогів, а антуражів, не текстів, а контекстів.
Дім бабусі, старої акторки, що часто дрімає, але ніколи не спить, і завжди має напоготові трохи коньяку: повсюдні картини, рослини, пишнота декорацій.
Дім єпископа: голі, чисті й суворі стіни, що мають підкреслити чистоту й бідність Закону.
Дім старого єврея: скарбничка, мікрокосм, Бог в деталях і детальках, лабіринт, складений з предметів.

Моделі акторської родини:
Бабуся — як безумовний центр; їй належать права, майно, і останнє слово.
Її діти, які вдало себе реалізували в ролях трударя, коханця і невдахи.
Акторська родина живе по-простому живо і пишно, тут на Різдво слуги сідають за стіл з господарями, охайні і дещо знічені урочистістю обстанови, тут всі все знають: хто з ким, хто чого хоче, всі люблять і ненавидять щиро.

Моделі родини єпископа:
Сестра єпископа — жінка, яка так хотіла зрештою стати старшою жінкою дому, і переживає свою (тимчасову, зазначимо) поразку; і сам єпископ: «пам’ятаєш, ти казала, що не можеш знайти себе серед тисячі масок? У мене тільки одна маска, але вона намертво приросла до мене. І якби я спробував зірвати її з себе…» тут він замовкає, бо далі казати нічого і нічим — за маскою нічого немає.
Родина єпископа не знає ані любові, ані ненависті, ані щирості, ані брехні. Вони живуть так, як треба, і докладають усіх зусиль, щоби так і було.

Якщо пожильці акторської родини виступають носіями життя, а родина єпископа представляє Закон, то містику віднесено до родини старого єврея. Тут живе старий єврей, який, безперечно, дає гроші під заставу в борг, але, крім того, він рятує людей. Тут живе лялькар і відлюдник. Лялькар показує життя неживого, а відлюдник (схожий на Девіда Боуї) – єдність живого: «що, як між нами немає жодної межі, як ми пливемо один крізь одного?..»

Варто не забути також про театр — театр як простір для розгортання рольових ігор; маленький провінційний театр «… а раніше ми грали Шеспіра і Гете! Ми навіть пробували ставити… Генрика Ібсена!»; театр як «маленький світ», який виступає не стільки мікромоделлю «великого світу», як іншим, альтернативним, космосом, більш придатним для проживання життя, для того, щоби бути завжди.

Словом, якщо у вас іще залишилися в життєвому часі місце для перегляду 5-годинного фільму, а ви ще не бачили — зберіться як-небудь. Він триває безумно довго, але відрізняється від сучасних швидкоплинних екшенів, немає відчуття «кадру», є, натомість, відчуття простору. Він повен монологів, але вони не обтяжують (якщо обтяжує щось, то не вони). Це, так би мовити, комедія станів, хоча, звісно, це не комедія. А що це не масове кіно, гарантій не даю, розповсюджуючи свою рекомендацію as is.

Цікаво, як сам Бергман ставився до віри й релігії, як певні кола сприймали розказану ним історію — на це перші пару сторінок з гугль-результатами відповіді не дають.
Відгуки й рецензії переважно передають сюжет і вказують на нетиповість стрічки у самому доробку режисера.
Проте вдалося знайти текст сценарію з книги «Бергман про Бергмана», і це – прекрасно.

Advertisements

Залишити відповідь

Заповніть поля нижче або авторизуйтесь клікнувши по іконці

Лого WordPress.com

Ви коментуєте, використовуючи свій обліковий запис WordPress.com. Log Out / Змінити )

Twitter picture

Ви коментуєте, використовуючи свій обліковий запис Twitter. Log Out / Змінити )

Facebook photo

Ви коментуєте, використовуючи свій обліковий запис Facebook. Log Out / Змінити )

Google+ photo

Ви коментуєте, використовуючи свій обліковий запис Google+. Log Out / Змінити )

З’єднання з %s