Як не перепідготуватись до Nanowrimo

Незадовго до початку перегонів, якщо дивитись на цілий рік, можна помітити цілу хвилю записів, подібних на мої. За роки не лише я назбирав тут і там якісь начебто корисні крихти. Люди збирають і поширюють списки посилань з різноманітними посиланнями.

Як спланувати текст? Як змусити героїв бути природними? Які програми використовувати і як щось зробити із їхньою допомогою?

Стільки розумних людей написали стільки корисного про те, як писати прозу, що з часом стає зрозуміло: якщо читати все це, то часу на письмо не залишиться.

Що стосується програм, то їх явно забагато. Так і має бути. Я люблю пробувати різні інструменти і часом мої уподобання міняються. Але одна річ пробувати, а інша робити. Головна задача програм, як мені здається — не заважати процесу.

Зараз я схильний сприймати Нанораймо як іграшку. Всі ці методи, техніки, списки і корисні поради часом просто затягують.

Але я не зовсім чесний у своєму ставленні. Звісно, я би хотів щось винести для себе за межі гри. Що нечасто вдається в принципі. Бо Нанораймо може бути іграшкою лише для тих, кому хочеться розповідати історії. Не завжди серйозні чи розважливі.

Якщо хочеться, то може, вийде прорватися через усі умовності, методології, зрештою, власні очікування. А якщо хочеться чогось іншого, то іграшка втрачає сенс. Бо він зовсім не в обсягові. Не в осмисленості тексту. Якщо трохи потренуватись, можна набити потрібну кількість слів дуже швидко. Ще швидше можна просто скопіпейстити все звідки завгодно. Все правильно, участь і перемога в Нанораймо нічого не значать, якщо туди нічого не вкладати.

Тому я дуже вдячний усім цим рекомендаціям і корисним текстам, бо часом вони спонукають подивитись на письмо і читання під іншим кутом. Але я не вірю в існування методички, за якою можна написати пристойний текст. Це як з дорожніми знаками: якщо дивитись лише на них, можна не порозумітись з іншими учасниками дорожнього руху.

Так само я радий звернути увагу на інструментарій і спробувати всяке-різне. Однак і тут у мене є два упередження. По-перше, жодна програма ще зробила тривіальне письмо менш тривіальним. На сайтах спеціалізованих програм є відгуки, і серед них, як правило, немає авторів бестселерів чи «високої полиці». Можливо тому, що, порівняно з текстами, значення, якою програмою користувався Джон Фаулз чи Ніл Стівенсон — мізерне. По-друге, слава пробним версіям та безкоштовним аналогам. Я розумію, для автора, який пише жанрову літературу чи нон-фікшн щодня «по роботі», це можуть бути корисні інструменти. Майже незамінні. Для роботи я користуюсь небезкоштовним софтом, і чітко знаю, чому так. Але до того, як купувати якусь супер-програму, можна спробувати робити тим інструментом, який під рукою.

Бо якщо не пишеться, то від найрекомендованішої програми з найприємнішим інтерфейсом, найкрутішими функціями і можливостями буде стільки само користі, скільки від будь-якої іншої чи їх відсутності.

Тому на ці всі корисні штуки варто зверати увагу, поки вони не стали самоціллю. У мене кілька років лежить роздруківка з набором найкращих порад про структуру сюжету, діалоги і таке інше. Вона така класна, така самодостатня, все вміщається на 1 аркуш а4 (з двох сторін), і жодного разу ця річ не допомогла мені.

А що допомагає? Та хтозна. Репліка з хорошої книжки, а краще з живої розмови. Мить, коли вдається визирнути за межі звичного, очікуваного, бути непокірним. Все, що завгодно — за умови, якщо хочеться розповідати.

Я нечасто розумію, «як», і дуже нечітко уявляю, «що». Але часом мені здається, що я випадково побачив щось дуже важливе, і дуже хочеться поділитися таємницею з людиною, довірити її, як частину себе, сподіваючись, що і по той бік хтось зуміє й собі розгледіти неясний обрис в тумані.

Залишити відповідь

